TomFitness

Elk einde heeft een nieuw begin!

TomFit_2016

Als eerste allemaal een gezond en sportief 2016 toegewenst!
In mijn eerste blog van het jaar wil ik iedereen inspireren om zijn of haar doelen te behalen.

Mijn persoonlijke doelen
Doelen voor 2016 kunnen zijn: het afronden van een opleiding, een nieuwe baan vinden of stoppen met roken. Voor mij persoonlijk heeft 2016 zeker een speciaal tintje, want ik hoop vader te worden van een gezond eerste kindje. Dit is een nieuwe stap in mijn leven, dat zal waarschijnlijk wel met vallen en opstaan gaan. Daarnaast wil ik natuurlijk wel bezig blijven met mijn andere doelstellingen. Denk aan het laten groeien van TomFit (onder andere meer lessen, meer attributen en meer programma’s). Tevens de sportschool nog meer op de kaart zetten door fantastische resultaten te behalen met mijn leden. Natuurlijk kan ik je ook wat kleinere doelstellingen vertellen waar ik voor wil gaan dit komende jaar. 5 jaar geleden woog ik 85 kg en daar wil ik over een jaar 20 kg bij hebben. Ik ga dit jaar namelijk 8-10 kg gaan aankomen (ik weeg nu ongeveer 98 kg). Waarvan natuurlijk het grootste deel spiermassa. Ik ga dit jaar mijn persoonlijke records aanscherpen. Afgelopen december hebben jullie kunnen zien dat ik voor het eerst in mijn leven 110 kg op de benchpress 1 keer omhoog heb kunnen krijgen. Dit wil ik in 2016 gaan verbeteren met minimaal 10kg. Met de deadlift wil ik 200 kg gaan halen en ik ga mezelf 3×12 herhalingen optrekken. Natuurlijk zijn dit soort dingen allemaal niets waard als je niet gezond en fit bent en lekker in je vel zit. Laat dat dan ook het eerste zijn wat ik jullie allemaal toewens!

Een voorbeeld van wat velen denken
Een nieuw jaar betekent voor velen een tijd afsluiten en een nieuwe periode tegemoet gaan. Door een voorbeeld te schetsen, probeer ik inzichtelijk te maken wat veel personen denken. 2016 gaat mijn jaar worden! Ik ga nu echt stoppen met roken en de kilo’s moeten er echt af. Vanaf 2 januari stop ik met roken en ga in diezelfde week naar de sportschool en vanaf die tijd gooi ik het roer ook volledig om met eten. Geen vette hap, maar salade en ander gezond voedsel. Wie kent ze niet?!

Wat gaat er mis in het voorbeeld wat ik schets?
Waarom wordt 2016 jouw jaar? Je had ook al in 2015 kunnen beginnen, op elk moment van de dag. Heb je begin 2015 ook geprobeerd om hetzelfde voor elkaar te krijgen? Denk er dan aan terug wat er niet goed ging. Is het niet teveel wat je van jezelf vraagt? Van niets naar alles? Ga je nooit meer een patatje eten? Ga je nooit meer naar een verjaardag waar je een taartje aangeboden krijgt? Ga je de rest van je leven op sla en water leven of ga je de weg van de geleidelijkheid bewandelen? Zijn de doelstellingen wel haalbaar en wil je die strijd wel aangaan?

Dus wat gaan je doen?
Stel realistische en behaalbare doelen. Je kunt beter jezelf elke keer 2% verbeteren dan in een keer 100% zoals vele wel zouden willen. De Engels taal leer je ook niet in een keer en als je een hele dag aan het leren van die taal zou besteden ben je er al snel klaar mee. Dus kies voor realisme. Begin met meer water in plaats van cola te drinken, ga 2 keer per week naar de sportschool in plaats van 1 keer per week en eet tussendoor een stuk fruit in plaats van een koekje of een chocolaatje etc.

Meten=weten
Het is belangrijk om jouw realistische doelen te meten. Bouw daarom momenten in om te bekijken wat jouw vooruitgang is. Meten=weten! Weegschaal, centimeters, vetmeting, het maakt niet uit wat je kiest maar een foto is de allerbeste manier om te vergelijken. Een foto liegt niet. Waarschijnlijk zie je er tegen op om een foto van jezelf te maken omdat je niet tevreden bent met wat je in de spiegel ziet. Onthoud dan goed dat dit beeld gaat veranderen. Niet morgen al maar wel geleidelijk. Blijf jezelf verbeteren.

Doelstellingen bepalen
Ga voor jezelf de doelstellingen opschrijven die je wilt behalen. Schrijf het dan zo op dat je het ook echt gelooft. ‘Ik hoop dat ik de 10 kg ga halen…’, is geen geloofwaardige doelstelling. Doe net zoals ik heb gedaan. ‘Ik ga stoppen met roken.’ ‘Ik ga 2 liter per dag drinken.’ ‘Ik ga 10 kg afvallen’. Of nog mooier; ‘Ik ben 10 kg afgevallen én gestopt met roken!’ Hang deze doelstellingen op een plek neer waar je ze regelmatig ziet en regelmatig mee geconfronteerd wordt. Hierdoor blijf je scherp en gefocust.
Maar alles begint met motivatie. Als je er voor wilt gaan dan moet je daar helemaal achter staan. Vind je dat erg moeilijk om motivatie te vinden of te houden, kom dan langs zodat we jouw realistische doelen kunnen bespreken en samen jouw resultaten meten zodat je jouw motivatie behoud.

Are you moTivated?

Nog meer inspiratie nodig? Lees mijn blog: Je doel bereiken doe je zo!

Previous Post Next Post

No Comments

Leave a Reply